top of page
baslik-theraplay-2-700x153.jpg

Theraplay Çocuk Terapi

Theraplay, çocuklara hayatlarındaki yetiÅŸkinler, diÄŸer çocuklar ve kendi duyguları ile baÄŸlantı kurmakta zorlandıklarında destek vermek amacıyla kullanılan, geçerliliÄŸi ve etkinliÄŸi kanıtlanmış bir oyun terapisi yöntemidir. Amacı; baÄŸlanmayı, öz saygıyı, baÅŸkalarına güvenmeyi ve neÅŸeli baÄŸlılığı arttırmaktadır. Seanslar eÄŸlenceli, fiziksel, kiÅŸisel ve etkileÅŸimlidir ve ebeveynler ile çocuklar arasındaki doÄŸal, saÄŸlıklı etkileÅŸimi yineler.

​

  • Ä°çe kapanık veya depresif davranışlar

  • Aşırı hareketli-saldırgan davranışlar

  • Öfke nöbetleri

  • Fobiler ve sosyalleÅŸme ile arkadaÅŸlık kurmada güçlük çekme

  • Dikkat eksikliÄŸi yaÅŸayan çocuklar

  • Evlat edinilmiÅŸ çocuklar

  • Travma ve daha birçok çocukluk dönemi problemi ile çalışır.

​

ÇOCUKLARIN hayatlarında sıkıntı yaratabilecek durumlar ve ailevi sorunlar, dünyadaki çocuk sayısı kadar çeÅŸitlidir. Güzel haber, bu sıkıntılı durumlarda baÅŸvurulacak ve size destek olacak bir yöntemin var olmasıdır.

Çocuklar ayrıca, öÄŸrenme bozukluklarının, geliÅŸimsel gecikmelerin ve yaygın geliÅŸimsel bozuklukların neden olduÄŸu çeÅŸitli davranışsal ve kiÅŸilerarası problemlerden dolayı da yönlendirilmektedirler.

​

  • Theraplay’de süreç, geleneksel oyun terapilerinden farklıdır.

  • Theraplay’de çocuk oyun, sanat ve pek çok araç kullanılarak kendini ifade etmeye teÅŸvik edilir ve çocuk süreci yönetmeye yönlendirilir.

  • Theraplay terapisti, çocuÄŸun ve ailenin geliÅŸim alanlarını tespit ederek sürecin yönetimini ele alır.

  • Theraplay oyun terapisi tedavi sürecini 4 boyut üzerinde yapılandırır: Yapı, baÄŸlılık, beslenme ve mücadele boyutu.

 

YAPI BOYUTU

​

SorumluluÄŸun yetiÅŸkinde olması güven vericidir ve güvenli alan yaratır. Sıcak ve destekleyici yetiÅŸkin liderliÄŸi, yetiÅŸkinin organizasyonu ve düzenlenmesini çocuÄŸa aktarır ve sonunda çocuÄŸa oto kontrolü öÄŸretir.

  • Özellikle aşırı aktif, yönlendirilmemiÅŸ, aşırı uyarılmış veya her ÅŸeyi kontrol altında tutmaya çalışan çocuklar için kullanışlıdır.

  • Özellikle yeterli düzenleme yapamayan, sınır koymakta ve/veya kendine güvenen bir lider olmakta güçlük çeken, sözel/biliÅŸsel yapılara dayanan veya fazla ya da az uyarılmış ebeveynler için kullanışlıdır.

Destekleyen Araştırmalar

  • Çocuk hayatının ikinci senesine girerken, ebeveynin yol göstermesi ve koyduÄŸu net kurallar, öz-düzenleme, kendini toparlama/direnç ve özgüven için gereken temeli oluÅŸturur (Baumrind, 1991; Grotberg, 1997).

 

BAÄžLILIK BOYUTU

​

Çocuk uyumlu bir baÄŸlantı kurabilmesi için yoÄŸun ve kiÅŸisel bir ÅŸekilde odaklandırılır. Amaç, çocuÄŸun kendini “görülür” ve “hissedilir” hissetmesidir. Ebeveynlerin, çocuklarıyla duyarlı bir ÅŸekilde iletiÅŸime geçebilmeleri için, kendilerinin ve çocuklarının deneyimleri üzerinde düÅŸünmelerine yardımcı olunur. BaÄŸlılık aktiviteleri ile çocukların sürprizlerin eÄŸlenceli ve yeni tecrübelerin ise keyifli olabileceÄŸini anlamalarına olanak saÄŸlanır, onlara hoÅŸ bir uyarılma, çeÅŸitlilik ve hayata dair taze ve canlı bir bakış açısı sunulur.

​

  • Özellikle içine kapanık, temastan kaçınan veya endiÅŸeli/deÄŸiÅŸmez yapıya sahip çocuklar için uygundur. Fazlasıyla içine kapanık veya otizmli çocuklar baÄŸlılık aktivitelerini rahatsız edici bulabilirler. Buna karşılık olarak terapist, hızı düÅŸürür ve uyarılmayı gözler.

  • Özellikle, ilgisini kesmiÅŸ, meÅŸgul, ihmalkar, çocuk ile eÅŸ zamanlaması olmayan, öncelikli olarak sözlü baÄŸlılığa bel baÄŸlayan ve çocuÄŸunu eÄŸlendirmeyen ebeveynler için kullanışlıdır.

​

Destekleyen Araştırmalar

​

  • Bir bebek kendi hislerini ebeveyninin yüzünde aynaladığını gördüÄŸünde bu duygular hakkında fikir sahibi olmaya baÅŸlar (Winnicot, 1971). Bu duygusal deneyimin paylaşımı, empatiye ve baÄŸlılık hissinin oluÅŸmasına yol açar (Stern, 1995)

 

BESLEME BOYUTU

​

Yatıştırıcı ve sakinleÅŸtirici aktiviteler, çocuÄŸa dünyanın sıcak ve güvenilir bir yer olduÄŸu hissini ve ebeveynin ona rahatlık ve güven sunacağı teminatını verir. ÇocuÄŸun daha önceki dönemlerde karşılanmamış ihtiyaçlarını karşılar; çocuÄŸun rahatlayabilmesine ve kendisine bakılmasına izin verebilmesine yardımcı olur. ÇocuÄŸun kendini sevilen ve deÄŸer verilen biri olarak görmesini saÄŸlayacak içsel temsili kurar.

​

  • Özellikle aşırı hareketli, agresif, endiÅŸeli veya psödomature (sahte olgunluk gösteren) çocuklar için uygundur.

  • Özellikle ilgisiz, kaba, cezalandırıcı ya da dokunma ve/veya sevgi göstermede zorluk yaÅŸayan ebeveynler için kullanışlıdır.

​

Destekleyen Araştırmalar

​

  • Hayvan ve insanlarla yapılmış birçok araÅŸtırma, dokunmanın prematüre bebeklerin geliÅŸimini desteklediÄŸini (Field, 1995), baÅŸkalarıyla baÄŸ kurma yetilerini geliÅŸtirdiÄŸini (Harlow, 1958), huzursuzluk ve anti-sosyal davranışları azalttığını (Suomi, 1995) ve stresi azalttığını (Tronick, Ricks & Cohn, 1982) göstermektedir.

  • Dokunma öncelikli olarak hayatta kalabilmek, ikinci olarak ise anlam için, insan deneyiminin en temel parçalarındandır (Brazelton, 1990). Bir bebek henüz olgunlaÅŸmamış durumda olan düzenleyici sistemlerine destek için bedensel temasın sıcaklığına muhtaçtır. Dokunma ve sıcaklık oksitosin hormonun seviyelerini arttırır ve bu da ebeveyn ve çocuk için sakinleÅŸtirici bir etki gösterir (Mäkelä, 2005).

 

MÜCADELE BOYUTU

​

ÇocuÄŸun, yaşına uygun düzeyde küçük bir risk almasına, yeterlilik ve kendine güven duygularını geliÅŸtirmesine yardım eder. Tüm aktiviteler sıcaklık, spontanlık, iyimserlik içeren, neÅŸeli ve eÄŸlenceli bir atmosferde gerçekleÅŸtirilir.

​

  • Özellikle içine kapanık, utangaç veya katı/deÄŸiÅŸimi zor çocuklarda kullanışlıdır. Ayrıca direncin üstesinden gelmek için de kullanılır.

  • Özellikle uygunsuz geliÅŸimsel beklentileri olan ve rekabetçi ebeveynler için kullanışlıdır.

​

Destekleyen Araştırmalar

​

  • Fiziksel olarak aktif bir oyunun getirdiÄŸi heyecan, uyumlu bir bakım verenle birlikte ortak bir ÅŸekilde düzenlenirse, çocukta yüksek uyarılma durumlarını düzenleme yetisini geliÅŸtirir (Stern, 1974)

  • EtkileÅŸimli oyunun getirdiÄŸi paylaşılan keyif, güçlü bir duygusal baÄŸ yaratır ve beyni tamamen sosyal olmaya programlar. Oyunla geçen süre, beyin sinapslarının geliÅŸimini destekleyen duygulanımsal eÅŸzamanlılık ve ortak düzenlemenin ortaya çıkması için fırsatlar saÄŸlar (Hart, 2008).

​

Çocuklar Neden Yalan Söyler?

Tempus Psikoloji ile PsikoGündem Sohbetleri

Çocuklarda Takıntılı DüÅŸünceler

Tempus Psikoloji ile PsikoGündem Sohbetleri

bottom of page